הרשו לי בבקשה לנהל את המלחמה בעצמי

הרשו לי בבקשה לנהל את המלחמה בעצמי

ל' תשרי התשפ"א, 18 באוקטובר 2020

האם אפשר לחסן צמחים מפני פגעים?

מסתבר שאכן כן. בשנים האחרונות נעשה שימוש ברעיון עמידות נרכשת מערכתית SAR, Systemic Acquired Resistance)). כבכול אורגניזם עלי אדמות קיימת גם בצמח היכולת הטבעית להגן על עצמו באמצעות פתוח עמידות כללית כנגד גורמים תוקפניים. חוקרים בתחום גילו שאפשר לגרות את הצמח ולעורר בו את מערכת ההגנה הטבעית באופנים שונים. לדוגמא, חשיפה מכוונת של צמח בריא לגורם מחלה מומת או מוחלש, מגייסת נוגדנים טבעיים בצמח המייצרים בפועל חיסון בפני מחלת המטרה. במחקר משנת 2013 הוכיחו מדענים שניתן לחסן שתילי בננה באופן זה, בפני גזע אלים של הפטרייה פוזריום אוקזיספורום (Fusarium oxysporum ), הגורמת למחלת ריקבון קשה 'מחלת פנמה', במטעי בננות ברחבי העולם (1). מנגנון אחר להשגת חיסון בצמח, הינו חשיפתו לחלבונים מסוימים המצויים במגוון גורמי מחלה אלימים. חשיפת הצמח לחלבונים אלו מדמה עבור הצמח תקיפה של גורמים עוינים ומעוררת לפעולה מנגנוני חרום המייצרים חיסון טבעי מידי בפני מגוון מחלות (2). על בסיס מידע זה, פותחה סדרה של תכשירים מסחריים, בעיקר קוטלי פטריות (3). נתיב זה של הפניית ההגנה על הצמח לכוחות הטבעיים המצויים בו עצמו, עשוי לשמש כאחד מהאמצעים היעילים ביותר להתמודדות עם מזיקים ומחלות בצמחים. לשם שינוי יוכל האדם להוריד הילוך במאמציו האינסופיים לגייס את כל הכוחות החיצוניים ללוחמה באויביו של הצמח ומידי פעם להסתפק במתן סיוע קל לעזור לו להדוף את מבקשי רעתו בכוחות עצמו.

Thakker, J. et. al., 2013 Induction of Defense-Related Enzymes in Banana Plants: Effect of Live and Dead Pathogenic Strain of Fusarium oxysporum f. sp. Cubense. ISRN Biotechnol.601303.
Min-Seon, C., et. al., 2013.Harpins, Multifunctional Proteins Secreted by Gram-Negative Plant-Pathogenic Bacteria. Molecular Plant-Microbe Interactions 26(10).
Yumeng, Z. et. al., 2013. Synthesis, fungicidal activity and SAR of 3,4-dichloroisothiazole-based cycloalkylsulfonamides.. Bioorg. Med. Chem. Lett. 1345-1349.

פרסם:

קרא עוד פוסטים

שלחו לי הודעה