הרשו לי בבקשה לנהל את המלחמה בעצמי

טרמיטים- זוללי עצה קטלניים אצלנו בבית

נדרשתי לנושא הטרמיטים כאנטומולוגית, על תקן עדה מומחית בבית המשפט (זימון רשמי לצורך מתן עדות מקצועית). טרמיטים הינם חרקים חברתיים בעלי גלגול חסר, המשתייכים לתת הסדרה Isoptera  ולסדרה Blattodea אליה משתייכים גם התיקנים. מדענים מעריכים כי כ- 10% מכלל מיני הטרמיטים, הינם מזיקים בעלי פוטנציאל כלכלי משמעותי ביותר העשויים להסב נזקים כבדים לתשתיות, למבנים וכן לגידולים חקלאיים וליערות. על אף שנוהגים לכנות את הטרמיטים 'נמלים לבנות', אין להם כל קשר לנמלים. הדמיון היחידי בין טרמיטים לנמלים הנו הארגון החברתי. בדומה לנמלים ולדבורים המשתייכים לסדרה שונה לחלוטין, Hymenoptera, הטרמיטים מתאפיינים בטיפול המשותף בצאצאים, ובחלוקת העבודה. הטרמיטים חיים במושבות כשמספר הפרטים בהן גדל במהלך התפתחותן ממס' מאות עד מליוני פרטים. מושבה טיפוסית מכילה נימפות ('זחלים'), עובדים, חיילים ופרטים פוריים. הפרטים נבדלים ביניהם בהתאם לתפקידים השונים בארגון החברתי. התקשורת בין הפרטים במושבה מתנהלת עפ"י סיגנלים המועברים בתוך הנחיל. המסרים המופצים נוגעים למידע אודות מקורות מזון, טרמיטים ניזונים בעיקר מחומר צמחי יבש, לרוב מחלקי העץ השונים, מצעי עלים, קרקע ופרש של בע"ח. תנאי הגידול האופטימליים המיוחסים לכלל הטרמיטים: חשכה מוחלטת, טמפ' בטווח25ºC  עד 36ºC, לחות יחסית גבוהה ביותר 100% בקירוב. מחזור החיים של טרמיט מתחיל כביצה המוטלת ע"י הנקבה הפוריה המכונה 'מלכה'. המלכה מטילה ביצים שיתפתחו לזחלים צעירים בלתי מפותחים, תוך כ-30 יום. הזחלים יתפתחו לאחת משלושת הדרגות: זחל, פועל או חייל. הפועל והחייל הינן דרגות סופיות, בעוד דרגת הזחל עשויה להתפתח לטרמיטים פוריים  אשר בחלקם יצמיחו כנפיים ויעזבו את הקן בעיתוי אופטימלי למופע כלולות. חלק מאותם פרטים יתארגנו בזוגות, יזדווגו, ישירו כנפיהם ויקימו קן חדש בשליטתם המלאה למשך עשרות שנים (1). מחזור החיים כפי שמתואר להלן מוכר בספרות כמחזור החיים הקלסי, אך ככול שהולכים ונחשפים יותר מינים בד בבד עם התפתחות המחקר, מתחוורת מציאות שונה ומורכבת יותר. הטרמיטים בהיותם צרכני תאית בלתי נלאים, שוקדים ללא הרף בחיפוש אחר מזון, באמצעות הפועלים האחראיים לאיתור מזון והזנת כל הפרטים בקן. טרמיטים המתיישבים במחילות תת קרקעיות מתחת למבנים, ימצאו את דרכם לתוך הבית דרך סדקים בקירות, צנרת או כרסום חומרי איטום. טרמיטים מסוגלים גם להתגבר ביתר קלות על כל אמצעי האיטום באמצעות יצירת תעלות בוץ המשמשות עבורם נתיב לקומות העליונות של המבנה. תעלות הבוץ אף מאפשרות עבורם חצית חומרים בלתי עבירים כגון: בטון, שיש, ברזל וכיוצב'. עם חדירתם של טרמיטים לתוך הבית, הם לא יגבילו עצמם להזנה מעץ בלבד. הם יזונו מניר, בד, פרקט, פלסטיק, גומי, סיליקה ועוד.. בישראל זוהו למעלה מ- 10 מינים שונים (2). לאחרונה דווח על התפרצות אגרסיבית במיוחד של טרמיטים ,מהמין Coptotermes formosanus באזור פתח תקוה.(3). מין זה המכונה 'סופר טרמיט' בשל כושר אכילה יוצא דופן, כ-400 גר' עץ לפרט ביממה. כמו גם בשל כושר ריבוי גבוה במיוחד. מספר פרטים בקן עשוי להגיע למיליוני פרטים. פוטנציאל ההרס שעשוי מין זה להסב למבנים, מהיר וקטלני. אמצעי ההדברה כנגד כלל הטרמיטים רבים ומגוונים. נעשה שימוש בחומרי הדברה בפאזה נוזלית וגזית, שימוש בפיתיונות בשילוב עם שחרור איטי של חומרי הדברה. שילוב בין כלל האמצעים, בכלל זה אמצעי מניעה, עדין לא הגיע לכלל נוסחה מבטיחה המובילה להכחדת המזיק.

  1. Termite Life Cycle – University of Freiburg". Retrieved 2013-07-20 (5).
  2. Koogler, J. 1988. The zoogeography of Israel. 9. The Zoogeography of Social Insects of Israel and Sinai. Monographiae Biologicae 62: 251-257.
  3. 3. לראשונה בישראל: הטרמיט המזיק ביותר בעולם התגלה בפתח תקוה. 2020. https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001344904

פרסם:

קרא עוד פוסטים

שלחו לי הודעה